از منظر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، گیمیفیکیشن به عنوان مجموعه‌ای از همه‌ی عناصر فعال و سرگرم کننده‌ای است که در وب‌سایت یا کمپین‌های ایمیل ادغام شده و فضا را برای کاربر جذاب تر می‌کند. گیمیفیکیشن باعث ایجاد هیجان شده و مردم را مشتاق به دستیابی به مواردی مثل جوایز و ... خواهد کرد. چرا که معمولا مردم از وب‌سایت‌ها و یا برنامه‌هایی که از تعامل با آنها لذت برده‌اند، استفاده خواهند کرد.

گیمیفیکیشن (Gamification) و بازاریابی دیجیتال

گیمیفیکیشن به اصل اساسی “لذت بازی” در انسان می‌پردازد و راهی است برای تجربه‌ی مثبت دیجیتال و همچنین ایجاد آگاهی از برند، و در ادامه وفاداری مشتری و سودآوری را به دنبال خواهد داشت.

3 دلیل اساسی تاثیرگذاری گیمیفیکیشن روی مخاطب

حال این سوال پیش می‌آید که ، گیمیفیکیشن در دنیای واقعی چگونه است؟ و چه چیزی آن را بسیار موثر می‌کند؟

· احساس کنترل در کاربر

· تقویت رفتار خوب (حس خوب دریافت پاداش)

· احساس موفقیت

بهترین برنامه در انجام این کار اینستاگرام است. چرا که این برنامه در ترکیب گیمیفیکیشن (انتظار برای لایک و کامنت بیشتر!) عالی عمل کرده است. پس اگر به کاربر خود این احساسات را منتقل کنید که به چیزی مفید و سودمندی دست یافته است ، احتمالا دوباره برخواهد گشت.

استفاده‌ی برندهای تجاری از گیمیفیکیشن

اگر نام تجاری خود را گیمی کنید، علاوه بر آن که آگاهی از برند را افزایش می‌دهید تعامل با مشتری را نیز افزایش خواهید داد. علاوه بر آن گیمیفیکیشن باعث وفاداری مشتری و بازاریابی دهان به دهان می‌شود و کاربران معمولا بازی را از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، در نتیجه توجه بیشتری را به برند جذب خواهند کرد.

5 اصل مهم گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال

قابل دستیابی بودن

هدف مشخص (قوانین ساده و قابل درک)

طراحی جذاب

روند سرگرم کننده.

پاداش و مسابقه

گیمیفیکیشن و شبکه‌های اجتماعی

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ باعث ایجاد حس رقابت پذیری و تمایل به پیروزی در کاربر می‌شود. و در ادامه کاربران با اشتراک گذاشتن تجربه‌ی بازی خود در شبکه های اجتماعی، تعامل را از طریق گیمیفیکیشن افزایش خواهند داد

گیمیفیکیشن در سایت

این حالت می‌تواند به صورت پاپ آپ اجرا شود. در صفحات خاصی ظاهر شود، یا در بالای صفحه‌ی اصلی وب سایت قرار بگیرد تا بازدیدکنندگان را ترغیب به برقراری ارتباط کند.

معرفی بهترین هاست وردپرس برای سایت های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ

گیمیفیکیشن از طریق ایمیل

در مقایسه با بقیه‌ی موارد، بازی سازی از طریق ایمیل به راه حلهای پیچیده یا الگوریتم نیاز ندارد. با طراحی یک چالش ساده، کاربری که با خواندن ایمیل شما سرگرم شود، احتمالا ایمیل بعدی را نیز باز خواهد کرد.

استراتژی گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل با کاربران

برای شروع، یک بازی را در استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود قرار دهید. سپس دستاوردها، جوایز، امتیازات و ... را که کاربران بتوانند قفل آنها را باز کنند، ایجاد کنید. در ادامه کاربران را تشویق کنید تا پیروزی‌های خود را به اشتراک بگذارد. به همین سادگی!

برندها همیشه به دنبال راه‌هایی برای دستیابی به مخاطبان جدید یا ارتباط گیری دوباره با مخاطبان قدیمی هستند. جذابیت‌های گرافیکی این فرصت را فراهم می‌کند تا در یک محیط سرگرم کننده با معرفی یک مارک آشنا شده و بدون حس اجبار آن را انتخاب کند.

در نهایت استفاده از گیمیفیکیشن ابزاری قدرتمند و موثر برای بدست آوردن معرفی و سود بیشتر درکسب کار است. از گمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ می‌توان به عنوان ابزاری برای بازاریابی دهان به دهان استفاده کرد که سبب افزایش روزافزون تعامل و برندسازی خواهد شد.