خرید بک لینک معتبر - سئو - بک لینک -
سايت پیش بینی
وان ایکس بت
سایت شرط بندی انفجار
سایت شرط بندی
سایت بازی انفجار
سایت شرط بندی فوتبال
سایت enfejar
بت فوروارد
جت بت
سایت پیش بینی فوتبال
ثبت نام بازی انفجار
sibbet90
سایت سیب بت
ورود به سایت بازی انفجار
وان ایکس بت
سایت بازی انفجار
پوکر آنلاین
بت بال 90
انفجار آنلاین
جت بت
بازی انفجار
آنلاین خبر

ماجرای ابداع فوتبال؛ از چین باستان تا انگلیس

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای این که چه کسانی فوتبال را اختراع کرده اند، پیچیده‌تر از آن است که شما فکر می‌کنید و قدمت آن به زمانی دور‌ برمی‌گردد.

کودکان سراسر جهان، از زاغه‌های ریودوژانیرو گرفته تا روستا‌های دورافتاده آفریقا، فوتبال بازی می‌کنند.

فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۶۰ میلیون بیننده را به خود جلب کرد، در حالی که تعداد حیرت انگیز یک میلیارد نفر فینال جام جهانی ۲۰۱۴ را تماشا کردند.

واضح است که فوتبال یک پدیده جهانی است و هر روز فراگیرتر می‌شود، زیرا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تماشای مسابقات را برای افراد مختلف جهان آسان‌تر می‌کنند.

پس چه کسی فوتبال را اختراع کرد؟ دیدگاه رایج این است که فوتبال در انگلستان اختراع شده و در قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفت.

با این حال، ادعا‌هایی وجود دارد که این اسکاتلندی‌ها بودند که فوتبالی را که ما می‌شناسیم اختراع کردند و همچنین چینی‌ها معتقدند که آن‌ها نقش اساسی در به وجود آمدن این بازی دارند؛ بنابراین بیایید بررسی کنیم که چه کسی فوتبال را اختراع کرده است.

برخی‌ها ادعا کرده اند که قدمت فوتبال به حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. یونانی‌ها، مصری‌ها، چینی‌ها و رومی‌ها همه، نوعی بازی را با استفاده از توپ و پا انجام می‌دادند.

از میان این بازی‌های باستانی، یک بازی چینی به نام تسو – چو (Tsu-Chu) بیشترین نزدیکی را به فوتبال مدرن دارد. این واژه به معنای "ضربه زدن به توپ" است و سابقه آن مربوط به سلسله هان، بین سال ۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ میلادی است.

دراین بازی به یک توپ کوچک چرمی ضربه می‌زدند تا آن را وارد توری بسته شده به ۲ تیر بامبو، بکنند. استفاده از دست مجاز نبود، اما استفاده از پا و سایر اعضای بدن مجاز بود.

بین تسو-چو با فوتبال یک تفاوت اساسی وجود داشت: در تسو-چو دروازه حدود ۳۰ فوت بالاتر از زمین بود.

ژاپنی‌ها، بومیان آمریکا و بومیان استرالیا همگی بازی‌هایی را انجام می‌دادند که رکن اصلی آن پا بود.

انگلیس

چیزی که تردیدی در آن وجود ندارد، تأثیر بسیار زیاد انگلیس در گسترش فوتبال و در واقع بسیاری از ورزش‌های محبوب دیگر مانند تنیس و کریکت است.

حدود قرن ۹ میلادی مردم انگلستان در روستا‌ها با پا به بخشی از بدن خوک ضربه می زدند و آن را به طرف همدیگر شوت می‌کردند.

مقامات این مسئله را آزاردهنده می‌دانستند و در سال ۱۳۱۴ با صدور فرمانی، این بازی به دلیل "سر و صدای زیاد آن در شهر" ممنوع شد.

در حقیقت، هنری هشتم دستور ساخت یک جفت کفش فوتبال را برای خود داد و شاید او اولین جوان فوتبالیست انگلیس بود.

در این برهه از زمان فوتبال خشونت آمیز و بی نظم بود و با بازی که امروز تماشا می‌کنیم فاصله زیادی داشت.

فوتبال مردمی

فوتبال مردمی عامیانه در قرن هجدهم و نوزدهم در انگلستان آغاز شد و حتی به سایر کشور‌ها مانند فرانسه گسترش یافت.

تعداد زیادی از مردم در میدان بازی می‌کردند و دروازه‌ها تا سه مایل از هم فاصله داشتند.

هدف این بازی این بود که یک توپ را به دروازه حریف برسانند و بازیکنان می‌توانستند به توپ ضربه بزنند، آن را با دست پرتاب یا حمل کنند. جای تعجب نیست که بازی فوق العاده خشنی بود و لگد زدن به ساق بازیکن حریف یک تاکتیک قانونی بود.

با این حال، هرچه بریتانیا صنعتی‌تر و سرمایه داری‌تر می‌شد، محبوبیت فوتبال عامیانه کمتر می‌شد، زیرا مردم به مناطق شهری مهاجرت می‌کردند.

مدرن شدن فوتبال

در مدارس دولتی انگلستان فوتبال مدرن شد. استفاده از دست‌ها همچنان مجاز بود، اما دروازه بان‌ها و تاکتیک‌ها معرفی شدند و تکل‌های بلند غیرقانونی اعلام شد. محدودیت‌های فضایی نیز در نظر گرفته شد.

باشگاه‌های فوتبال در قرن نوزدهم به وجود آمدند، اما برخی از ظواهر این بازی هنوز بیشتر به راگبی شباهت داشت تا فوتبال مدرن. مدارس شروع به بازی در برابر یکدیگر کردند.

تشکیل اتحادیه فوتبال انگلیس

اتحادیه فوتبال انگلیس (FA) در ۲۶ اکتبر ۱۸۶۳ تشکیل شد. آن‌ها می‌خواستند قوانین و سیستم‌های مختلف مورد استفاده در سراسر کشور را گردآوری کنند و دست زدن به توپ، لگد زدن به ساق پا و تعادل حریف را بر هم زدن همه غیرقانونی شدند.

رفته رفته باشگاه‌های بیشتری به FA پیوستند تا این که تعداد آن‌ها در سال ۱۸۸۷ به ۱۲۸ رسید. در سال ۱۸۷۲ اولین بازی جام FA انجام شد و دهه ۱۸۷۰ بازیکنان از باشگاه‌های خود حقوق می‌گرفتند.

لیگ فوتبال انگلیس در سال ۱۸۸۸ توسط "ویلیام مک گرگور" مدیر وقت ویلا تشکیل شد.

تاثیر اسکاتلندی‌ها

برخی اسکاتلندی‌ها ادعا می‌کنند که این کشور بود که فوتبال را به شکل امروزی به وجود آورد. جوانانی از پرتشایر و هایلندز سال ۱۸۶۷ در پارک کوئین در گلاسگو (Glasgow) دور هم جمع شدند. آن‌ها نسخه‌ای از فوتبال FA را دریافت و اصلاح کردند و ترکیب ظریف و دقیقی از پاس و دریبل را معرفی کردند که در تضاد با رویکرد (فوتبال) وحشیانه و "سر به زیر" انگلیس بود.

اسکاتلندی‌ها از همتایان انگلیسی خود کوچکتر بودند و به همین دلیل "پاس" را به عنوان راهی برای دور زدن مسئله قد و قامت کوچک خود ابداع کردند.

این که آیا می‌توان معرفی این عنصر جدید به این بازی را به عنوان اختراع فوتبال دانست، جای بحث دارد.



جهانی شدن فوتبال

فوتبال به سرعت در سایر نقاط جهان گسترش یافت، هلند و دانمارک در سال ۱۸۸۹، آرژانتین ۱۸۹۳، شیلی ۱۸۹۵، سوئیس و بلژیک در سال ۱۸۹۵، ایتالیا در سال ۱۸۹۸ این رشته ورزشی جذاب را شروع کردند.

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با هفت عضو در سال ۱۹۰۴ در پاریس تشکیل شد. در سال ۱۹۳۰ اولین جام جهانی فیفا در اروگوئه برگزار شد.

با حکم وزیر اقتصاد؛ دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور حکمی حمیدرضا مومنی ازندریانی را به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور منصوب کرد.

در حکم انتصاب حمیدرضا مومنی ازندریانی آمده است:

نظر به تخصص، دانش و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی و در اجرای مفاد تبصره ماده (۲۳) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به موجب این حکم به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب می‌شوید.

با توجه به نقش کلیدی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در رشد و توسعه اقتصادی کشور، اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم و تولید و اشتغال، امید است با اتکال به خداوند متعال و با همکاری مدیران مناطق آزاد و کارشناسان و صاحبنظران این حوزه در ایفای وظایف و پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شورای یاد شده موفق و مؤید باشید. توفیق و سربلندی شما را در تقویت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایف محوله از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.

حمیدرضا مؤمنی ازندریانی پیش از این مشاغل مختلف مدیریتی از جمله معاونت برنامه ریزی و اداری مالی استانداری خراسان، مشاورت استانداران همدان و خراسان رضوی، مدیر کلی امور اقتصادی استانداری‌های وزارت کشور، مدیر عاملی شرکت کویر تایر و ریاست هیات مدیره و مدیر عاملی سازمان منطقه آزاد قشم را عهده دار بوده است.

واکنش رئیس پلیس اماکن به محتویات عجیب بیسکوییت رنگارنگ

سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار فیلم وجود محتویات عجیب داخل بیسکوییت‌های رنگارنگ، اظهار کرد: در این خصوص هنوز هیچ شکایتی از هیچ ارگانی به ما ارسال نشده است.

او افزود: سلامت تمامی مواد غذایی باید در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گیرد و چنانچه مشکلی در حوزه مواد غذایی پیش‌بیاید این وزارت‌خانه اعلام شکایت می‌کند.

تشکیل پارلمانی به دور از هیجان‌های کاذب؛ وقتی مجلس با گفتمان انقلاب ارزیابی می‌شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی‌که خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در یکی از نشست‌های خبری مسئولان مجلس یازدهم درباره عملکرد ۶ ماهه پارلمان پرسید: «اکنون که این پارلمان با نام انقلابی روی کار آمده است، تعریف انقلابی‌گری از نظر آن‌ها چیست؟» در پاسخ، به تلاش قوه مقننه برای ایجاد مجلس تراز انقلاب اشاره شد که بر اساس آن، شاخصه‌های گفتمان مجلس انقلابی جمع آوری می‌شود.

پارلمان تراز انقلاب اسلامی و ایجاد آن؛ دغدغه مهم یا مهم‌تر؟

دغدغه ایجاد پارلمان تراز انقلاب اسلامی موضوع جدیدی نیست، اما دغدغه جدیدتر و مهم‌تر، عملی کردن و هموار کردن مسیر برای آن است. یازدهمین مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون در رسانه‌ها و افکار عمومی به مجلس انقلابی شناخته شده است و به نظر می‌رسد، بیشتر از هر پارلمانی باید خود را در جهت حرکت به سمت تراز انقلاب ببیند.

پاییز امسال در جشنواره شهید مدرس که برترین‌های عملکردی قوه مقننه را معرفی می‌کند، ارزیابی مجلس تراز انقلاب اسلامی در سه بخش نماینده، کمیسیون و مجلس شاخصه‌هایی کلید خورد. مهدی شایسته دبیر این جشنواره در گفت‌وگویی با خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد که «مأموریت رئیس پارلمان برای ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی در مجلس، موجب شد با تعریف شاخصه‌های قابل اندازه گیری، پیشرفت‌ها، کاستی‌ها و وضعیت نهاد قانونگذاری ارزیابی شود.»

پارلمان در این مسیر، مجموعه‌هایی را منتشر کرده که با همکاری دبیرخانه جشنواره شهید مدرس، دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع) و مرکز مطالعات و پژوهش‌های بسیج قوه مقننه گردآوری شده است؛ دو مجموعه «مجلس تراز انقلاب اسلامی در کلام مقام معظم رهبری» و «مبانی و ارکان جهت‌ساز گفتمان مجلس تراز انقلاب اسلامی» با پرداختی مختصر به ریشه‌های گفتمانی حکومت‌ها، گفتمان انقلاب و جهت‌دهی‌های رهبران نظام جمهوری اسلامی تا کنون، پایه‌های ایجاد مؤلفه‌های قوه قانونگذاری کشور را بیان کرده است.

گفتمان انقلاب اسلامی می‌خواهد پس از وقوع انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، در مراحل بعدی، دولت و جامعه اسلامی را به وجود آورد که البته دولت اسلامی، در گفته‌های رهبری نظام «مجموعه کارگزاران حکومت» است.

کمیسیون‌های مجلس در محک انقلاب

شایسته در ادامه افزود که اگرچه از یک سال از آغاز دوره یازدهم نگذشته بود، اما دبیرخانه جشنواره شهید مدرس در این برنامه تا حدودی به برخی حوزه‌های ارزیابی ورود یافت و شاخص‌های همکاران قوه مقننه را تعیین کرد.

بر اساس گفته‌های دبیر جشنواره شهید مدرس، برای ارزیابی و پایش بخش‌های مختلف مجلس شاخصه‌هایی قابل اندازه گیری و با مبنای علمی جمع آوری شده که از چند منبع و محور به دست آمده و در حال حاضر، ارحجیت با ارزیابی کمیسیون‌های پارلمان است.

محور‌های تعیین کننده شاخص‌ها، اسناد بالادستی و رویکرد‌های کلان کشور هستند که شامل سیاست‌های کلی نظام و گفته‌های رهبران انقلاب اسلامی در مورد کارگزاری و زمینه‌های مربوط به آن است. افزون بر این، ۸ مؤلفه دیگر هم با بهره‌گیری از سخنرانی حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار مجازی نمایندگان دوره یازدهم به عنوان شاخص‌های ارزیابی قرار گرفته‌اند که در بررسی‌ها، اهمیت بیشتر و به اصطلاح وزن بیشتری خواهند داشت.

پیش‌تر، محمدباقر قالیباف رئیس سال نخست مجلس و هیئت رئیسه ۴ رویکرد تحولی کارآمدسازی، مردمی سازی، هوشمند سازی و شفاف‌سازی را برای یازدهمین دوره مجلس تعیین کرده بودند که در پایش شاخصه‌ها و برنامه ارزیابی قوه مقننه تأثیرگذار است.

تشکیل کمیته تدوین شاخص‌های مجلس انقلابی

مهدی شایسته در ادامه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «تیم خبره‌ای با همکاری برخی نمایندگان مجلس و دبیر کمیسیون‌ها (افرادی جز نمایندگان) که به صورت روزانه با مسائل و دغدغه‌ها سروکار دارند، جلسات متعددی برگزار کرد تا به شاخص‌ها و محور‌ها دست یابد و مسیر تعیین آن‌ها هموار شود.»

تشکیل پارلمانی به دور از هیجان‌های کاذب؛ وقتی مجلس با گفتمان انقلاب ارزیابی می‌شود

وی مجری این طرح را هم مرکز پژوهش‌های مجلس معرفی کرد و ادامه داد «روش تحقیق، شمارش شاخص‌ها و گردآوری باید از نظر علمی مورد اطمینان قرار می‌گرفت که مرکز یاد شده متولی این موضوع بود. پس از جمع‌بندی‌های مرکز پژوهش‌ها، با بررسی‌های بهزاد پورسیّد معاون قوانین مجلس، تغییراتی اعمال شد.»

همچنین علاوه بر دبیری کمیسیون‌ها، کمیته ارزیابی آموزش و عملکرد قوه مقننه هم در کمیته تدوین شاخص‌های ارزیابی جشنواره شهید مدرس بخشی از امور را بر عهده داشته است.

مجلس و نمایندگان با روش‌های آماری و استراتژی‌ها ارزیابی می‌شوند

قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، فرمان‌های رهبران انقلاب اسلامی، قانون آیین نامه داخلی پارلمان، گفته‌های برخی نمایندگان در مجلس، پیشنهاد‌های مردم در سامانه پارلیران (parliran) و سایر محتوای مطالعات، ۷ منبعی هستند که شاخص‌های امتیازبندی و اندازه گیری نماینده، کمیسیون و مجلس تراز انقلاب اسلامی از آن‌ها به دست آمده است.

گروه ارزیابی با بهره‌گیری از روش‌های آماری نظر نخبگانی و... همچنین استراتژی‌های مختلف با پایش و بررسی مؤلفه‌ها تعیین می‌کند که نماینده، کمیسیون و در گستره‌ای بزرگتر، مجلس در چه فاصله‌ای تراز انقلاب ایستاده است. عدد این شاخص‌ها برای کمیسیون‌های قوه مقننه ۷۶ مورد است که برای دستیابی به این موضوع، کمیته تدوین شاخص‌ها حدود ۱۲ نشست برگزار کرد.

به گفته متولیان تدوین و بررسی شاخص‌ها، این مؤلفه‌ها با بهره‌گیری از استراتژی غلتان، بر حسب بازه‌های زمانی، شرایط و موقعیت کشور و تغییر یا ابلاغ سیاست‌های کلی، باید به روز و پایش شوند و نمی‌توان آن‌ها را مسائلی لزوماً ثابت و بدون تغییر دانست.

در این شیوه و در مرحله کنونی، ارتقای عملکردی کمیسیون به خودی خود مد نظر قرار می‌گیرد؛ دبیر جشنواره شهید مدرس تصریح کرد که «شاخص‌های کمیسیون‌های پارلمان یکسان نیستند و در کنار یکدیگر، به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند؛ برای نمونه شاخص‌های اختصاصی کمیسیون اقتصادی و قضایی و حقوقی یکسان نیستند و هر کمیسیون در جایگاه خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.»

تشکیل پارلمانی به دور از هیجان‌های کاذب؛ وقتی مجلس با گفتمان انقلاب ارزیابی می‌شود

فروردین ۱۴۰۰، پایان ارزیابی کمیسیون‌ها

شایسته اظهار کرد «برخی شاخص‌ها بیشتر در فضای کمّی بود که در جهت تعدیل آن‌ها حرکت کردیم؛ برای نمونه و در ابتدا برای بررسی کنشگری یک کمیسیون، تعداد طرح‌هایی که از سوی آن به صحن علنی می‌آمد، معیار مثبتی در نظر گرفته می‌شد. اما احتمال ارائه طرح‌های متعدد و مختلف برای دست‌یابی به امتیاز بیشتر می‌رفت و در نتیجه چنین شاخص‌هایی را متعادل‌تر و کیفی‌تر کردیم تا در مورد مذکور، طرح‌های مصوب در صحن معیار مناسب شناخته شود. در حال حاضر شاخص‌های مراحل اولیه حدود ۴۰ مورد همراه با سنجه‌های آن‌ها به دست آمده است.»

وی بیان کرد که «در موقعیت کنونی تصمیمی برای انتشار عمومی ارزیابی‌ها گرفته نشده است و ترجیحاً این موضوع در داخل قوه مقننه مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

دبیر جشنواره شهید مدرس تأکید کرد «ممکن است برخی افراد و نمایندگان به این شاخص‌های اعتراض داشته باشند که راه بهبود و تقویت آن‌ها باز است.»

شایسته یادآور شد «در حال ورود به فاز نهایی و چکش کاری شاخص‌ها هستیم و با متخصصان موضوع را بررسی کردیم. ان‌شاء‌الله در اسفندماه با کمک معاونت قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس تمام کمیسیون‌ها را بر اساس شاخص‌های انجام شده ارزیابی داخلی می‌کنیم که به هیئت رئیسه کمیسیون‌ها هیئت رئیسه مجلس اعلام خواهیم کرد.»

در تقویم ارزیابی شاخص‌ها پس از پالایش آن‌ها در روز‌های پایانی بهمن ماه، نیمه اسفند زمان وزن‌دهی و حداکثر تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰، ارزیابی انجام خواهد شد.

انقلابیگری بدون هیجان

صاحب‌نظران اعتقاد دارند تعیین شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی و ارزیابی علمی می‌تواند موقعیتی را فراهم کند که گفتمان انقلاب با ایجاد پارلمانی بدون هیجان‌های کاذب و خارج از فضایی سنتی، به گفتمانی واحد و دور از تعریف‌های پراکنده تبدیل شود.

رهبر انقلاب ۳۰ خرداد ۹۷ در دیدار با نمایندگان پارلمان وقت درباره رفتار انقلابی و انقلابیگری نمایندگان بیان کردند که «برخورد باید برخورد انقلابی باشد. شما در سوگندی هم که یاد کردید، این سوگند را یاد کردید که انقلاب، نتایج انقلاب، فراورده‌های انقلاب و فراورده‌های نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنید؛ چطور ممکن است؟ بدون انقلابی بودن که نمی‌شود حفظ کرد. رفتار، باید رفتار انقلابی باشد؛ رفتار انقلابی به معنای رفتار غیرمدبّرانه نیست، به‌معنای رفتار عاقلانه و مدبّرانه‌ و مجاهدانه است.»

ایشان تصریح کردند «روحیه‌ی ایمان و انگیزه‌ی انقلابی باید بر همه‌ی کارهای نماینده‌ی محترم مجلس حاکم باشد. نگهبانی از دستاوردهای انقلاب و مبانی نظام، جزو سوگند نمایندگی شما است که اگر این انجام نگیرد، حضور نماینده، هم از لحاظ قانونی اشکال پیدا می‌کند، هم از لحاظ شرعی اشکال پیدا می‌کند. اگر چنانچه دستاوردهای انقلاب مراعات نشود و دستاوردهای نظام مورد توجه قرار نگیرد، این، هم از لحاظ قانون اساسی، هم از لحاظ شرع دچار مشکل می‌شود.»

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

انفجار کشتی انگلیسی در دریای عمان

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان دریانوردی انگلیس امروز (جمعه) اعلام کرد یک کشتی این کشور در دریای عمان منفجر شده است.

این حادثه پنج‌شنبه شب به وقت محلی انگلیس روی داده و تحقیقات در حال انجام است.

براساس بیانیه سازمان دریانوردی انگلیس خدمه این کشتی سالم هستند و به باقی کشتی‌های این بخش نیز هشدار صادر شده است.

این حادثه حوالی ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه پنج‌شنبه شب به وقت گرینویچ روی داده است.

منابع خبری اعلام کردند این کشتی انگلیسی متعلق به شرکتی صهیونیستی بوده که در دریای عمان منفجر شده است.

بذر‌های آغازین تحول در ضمیر امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفتند؟

بذر‌های آغازین تحول در ضمیر امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفتند؟

آنچه در امام به صورت ممتاز و مؤثر دیده می‌شود این است که ایشان با اشراف به مسیر عرفان و سیر الی‌الله، دائم در حال حرکت، تغییر، تطور و تحول بوده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مصباح‌الهدی باقری پژوهشگر هسته نوآوری مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نوشت: معمولا شناخت مسیر حرکت تا اثر بزرگان تاریخ، کار آسانی نیست. اینکه از آغاز تا انجام، از چه نقاطی و چگونه مسیر تکامل و تعالی، پیموده شده، یک دغدغه اساسی است و تشنگان و جست‌وجوگران زیادی به دنبال فهم و کشف آن هستند.

جالب توجه اینکه، اینقدر مسیر پر از گره و راز و رمز و پیچیدگی است که کشف آن با همه جزئیات تقریبا ناممکن است و به تبع آن، تقلید و کپی‌برداری، معلوم نیست ما را به نتیجه درست و حتی خوبی رهنمون کند. می‌توان گفت جمع اقتضائات یک نفر در یک زمان، ما را به یک راه درست و بهینه رهنمون می‌شود و حالا با تغییر این فرد و متغیر‌های زمان و زمانه، شاید راه دیگری، راه درست‌تر باشد.


بیشتربخوانید


حال اگر متغیر‌های دیگری هم در این میانه باشد، کار بسی سخت‌تر و تجزیه و تحلیل آن نادقیق‌تر و شاید ناقص‌تر باشد. مثلا بزرگان دینی که مسیری برای سلوک شخصی دارند، تحفظات ظریف و دقیقی را برای خود معمول و متعین می‌دارند که هرکسی را بدان راه نیست؛ همین سبب بیش از اندازه سخت شدن مسیر کشف می‌شود.

اما می‌توان یک سوی دیگر این ماجرا را دید. کسی که در این مسیر تتبع و تحقیق می‌کند، هر چه پیش می‌رود و هر چه کشف می‌کند، لذت کار برایش افزون می‌شود. دوست دارد بیشتر و بیشتر غور کند و به قیافه‌ای منسجم و منظم از شخصیت مورد تحقیق دست یابد، لذا مسیر کشف، مسیر جذاب و پرهیجانی است و شاید همین است که محقق را با همه دشواری‌ها، باز به خود جلب می‌کند تا از درون آن، دستمایه‌ای برای زیست بهتر به جهان و جهانیان تقدیم کند.

حضرت امام خمینی یکی از این شخصیت‌ها بودند. هم اخلاق فردی و هم سلوک اجتماعی ایشان، زمینه‌ساز حرکتی عظیم در دنیای معاصر شده و خود به عنوان نقطه عطفی بزرگ، سرمنشأ بسیاری از تغییر نگاه‌ها و تطور رویکرد‌ها در افراد و جوامع شده است. هم زمانه امام پر از رویداد و واقعه بوده است و هم شخص شخیص امام پر از ظریف‌کاری‌ها، تربیت و ساخته شده بودند. هم با متربی شایسته‌ای سروکار داریم و هم با مربی کاردان و کاربلدی. هم با مرجعی نمونه و الگو مواجهیم و هم با راهبری سیاست‌دان و زمان‌شناس. هم با حکیمی متأله رو در رو هستیم و هم با زعیمی دنیادیده و وسط میدان.

آنچه در امام به صورت ممتاز و مؤثر دیده می‌شود این است که امام با اشراف به مسیر عرفان و سیر الی‌الله، دائم در حال حرکت، تغییر، تطور و تحول بوده‌اند و این تحول درون در شخصیت مزکایی، چون امام، تحول بیرونی را رقم زده است. حال یک سؤال کلیدی وجود دارد و آن اینکه امام چگونه این تحول‌خواهی را در شخصیت‌شان نضج داده و بعد از آن مشغول تربیتش شده‌اند تا جایی که علاوه بر جهان درون، جهان بیرون را متأثر کرده‌اند و به مرتبه «امام تحول» رسیده‌اند. در این نوشتار به برخی از این نقطه‌های آغاز و نقطه‌های عطف پرداخته می‌شود.

۱- فهم جهادی
زندگی امام از بدو تولد، با درگیری پدر و خاندان پدری با متجاوزان به حقوق مردم، زمین‌خواران و غاصبان گره خورده است. در همین مسیر، ایشان خیلی زود از نعمت پدر محروم می‌شوند و همین زمینه‌ای می‌شود تا گل اولیه شخصیت‌شان، بشدت ظلم‌ستیز شکل بگیرد؛ اینکه از کودکی بفهمی تعدی و تجاوز چیست و برای از میان برداشتنش عرق و عصبیت و غیرت داشته باشی و نسبت به آن نه تنها بی‌تفاوت نباشی، بلکه حساس و تیزبین باشی؛ اینکه بفهمی راه محو ظلم، تنها از کشتن قاتل و مباشران آن نمی‌گذرد و لازم است چشمه آلوده اندیشه ظلم و تعدی به دیگران خشک شود؛ اینکه برای از بین بردن ظلم، راهی طولانی در پیش است که آغاز آن فهم معنای ظلم و ظالم و مظلوم و پیدا کردن مصادیق آن است. آزادگی خانواده امام، حدی از ملکه شجاعت را در وجود ایشان پرورش داد تا در مسیر زندگی اجازه ندهند طیف اربابان، رعیت را مورد تحقیر و استثمار خود قرار داده و براحتی و با زورگویی و ستمگری، مشق تعدی به حقوق دیگران کنند.

فردی که ظلم می‌بیند، یا منکوب است یا آزاده. اگر منکوب باشد، به ظلم تن می‌دهد و طبعا زمینه ظلم بیشتر و ظلم‌پذیری بیشتر را برای خود و اهل‌وعیال خود فراهم می‌آورد، اما کسی که آزاده است، آرام و قرار ندارد تا ظلم را محو و ظالم را ادب کند، حتی در مواقعی حد تعدی متجاوز او را به نقطه‌ای می‌رساند که با ظالم و طاغی به مبارزه‌ای حیثیتی و مقدس اقدام کند. همین قرار نداشتن، بذر جهاد و مقاومت را برای برچیدن ظلم در دل‌ها می‌نشاند، لذا امام از کودکی اینگونه تربیت شده بود و اجازه نمی‌داد داغ پدر شهیدش و یتیمی خاموش شود و فراموش.

این جنس شخصیت امام در دوره جوانی و با ظهور رضاخان قلدر در مسند نخست‌وزیری و پادشاهی، بهتر نشو و نما یافت. حالا حکومت، نه در رده یک نظمیه‌چی، بلکه از صدر تا ذیل آن، دچار بیماری ستمگری و تجاوز شده است. ورود امام به مدرسه و حوزه علمیه و استعداد شگرف و هوش سرشار ایشان، همراه با شاگردی‌کردن نزد علمای تراز اول فقه و عرفان و اخلاق و البته مواجه شدن با شخصیت‌های مجاهدی، چون شهید والامقام آیت‌الله مدرس، درک امام از شرایط مقابله با این حد از ظلم و ظلمت را به درکی مبنایی و ریشه‌ای و هویت‌دار تبدیل کرد. این خواست و طلب، روحیه مبارزه و جهادگری را در امام تقویت کرد و به سایر دغدغه‌های امام نیز جهت داد.

۲- فهم فقاهتی
در طول تاریخ شیعه، بوده‌اند علمایی که فهم دقیق و درستی از عرصه بلندبالای «فقه و فقاهت» پیدا کرده‌اند و خود را در چارچوب‌های سنتی، تقلیدی و کم‌رمق فقهی که به نوعی زمینه‌ساز تحجر و نگاه مرده به جریان اقتضائات و نیاز‌های دین برای انسان معاصر است، اسیر و تاریک‌نشین نگردانده‌اند.

برای این بلندنظران، جولان‌گری در عرصه فقه منحصر در یک نگاه کاملا مصرف‌گرایانه برای تعیین تکلیف فرد و افراد نبوده است، بلکه فقه را نوعی جهان‌بینی دین‌بنیاد برای اداره فرد و جامعه در مسیر رسیدن به قرب و فلاح فردی و اجتماعی می‌دانستند. با این عینک، هیچ‌گاه مشرب فقهی و روش‌شناسی معتبر آن در قالب علم اصول، بی‌جواب و پاسخ نبوده است. به این واقعه درباره حلیت بازی شطرنج توسط حضرت امام در ۲ سال مانده به رحلت ایشان نگاه کنید: از امام استفتا شد اگر شطرنج، آلت قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشد و تنها به‌عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده شود، بازی با آن چه صورتی دارد؟ امام فتوا دادند: بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد، اشکال ندارد. یکی از شاگردان امام در مقام اشکال به این فتوا طی نامه‌ای اینگونه می‌نویسد:

«سائل محترم از کجا ادعا می‌کند که امروز شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده و تنها ورزش فکری شده است؟ در روایت معتبره از سکونی از حضرت صادق علیه‌السلام آمده است: قال علیه‌السلام: قال رسول الله صلی‌الله: انهاکم عنی الزفن و المزمار و عنی الکربات و الکبرات و قال علیه‌السلام: نهی رسول الله صلی‌الله عن اللعب بالشطرنج و الزور... هر ۲ دلیل اطلاق دارد؛ بنابراین استفاده می‌کنیم بازی با شطرنج حرام است چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه و دعوای انصراف، منشأ صحیحی می‌خواهد که به نظر نمی‌رسد و آنچه ممکن است گفته شود، مثل غلبه یا آلیت، در آن زمان منشأ صحیحی ندارد و در خود فحص کرده و حجتی برخلاف اطلاق مزبور نیافتم». (نشریه پاسدار اسلام، سال هفتم، شماره ۸۳، صفحه ۱۰)

حضرت امام (ره) در پاسخ این نامه، به عدم توجه به زمان و مکان و جمود بر نصوص و لوازم آن به‌طور کلی اشاره کرده و توجه می‌دهند که جمود بر نصوص بدون توجه به زمان و مکان، چه بسا مناسبات تمدن جدید را در هم بشکند و مردم را به دوران‌های قدیم بازگرداند. ایشان پاسخ دادند: «بنا بر نوشته جنابعالی [و جمود بر نصوص]زکات، تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صد‌ها مقابل آن رسیده است، راهی نیست و رهان در سبق و رمایه مختص به تیر و کمان و اسب‌دوانی و امثال آن که در جنگ‌های سابق به کار گرفته می‌شده است و امروز هم تنها در همان موارد درست است، و انفال که بر شیعیان تحلیل شده است، امروز هم شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی با ماشین‌های کذایی جنگل‌ها را از بین ببرند و آنچه را باعث حفظ و سلامت محیط‌زیست است، نابود کنند و جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازند و هیچ‌کس هم حق نداشته باشد مانع آن‌ها باشد، منازل و مساجدی که در خیابان‌کشی‌ها برای معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده و یا برای همیشه در صحرا‌ها زندگی کنند...».

نگاه امام یک نگاه کاملا منضبط و به دور از افراط و تفریط‌های مرسوم است. نه آنقدر در لایه تحجر می‌ماند که هرگونه امروز‌نگری دچار ابهام و ایهام شود و بدون جواب بماند و نه آنقدر بی‌مبنا حرکت می‌کند که استنباطات شرعیه که موجبات حجیت فقهی را فراهم می‌آورد، مطرود و غایب باشد. این نگاه با اصل و ریشه، مسقط‌الرأسش همان فقاهت سنتی است که برای پاسخگویی مستحدثات، نه تن‌ها عاجز نیست، بلکه موجبات صواب‌اندیشی دینی بر پایه محکمات را فراهم آورده و منطق احکام اولیه و ثانویه را در بزنگاه بن‌بست‌ها عرضه می‌کند.

۳- فهم جهان‌وطنی (مدنی)
نگاه امام به مسائل و موضوعات، نگاه معاصر بود. شاید مهم‌ترین تمایز امام با فضای غالب مدارس و حوزه‌های علمیه این بود که کاملا جهان‌وطنی زندگی می‌کردند. خود را در چارچوب‌های بسته ندیدند و تلاش کردند عرصه نیازشناسی و پاسخگویی را منحصر در یک فرد شیعه مذهب نکنند، بلکه با احاطه بر امروز دنیا، نقشه رسیدن به کمال انسانی، اجتماعی و جهانی را از مختصات انسان امروزی شروع کرده و با اشراف بر ضرورت‌ها و الزامات، راه درست و نجات‌بخش را در قالب مفاهیم، گزاره‌های راهنما، اصول و سیاست‌هایی (به نسبت موقعیتی که در عرصه جامعه یا حکمرانی داشتند) برای جامعه انسانی تجویز کنند.

این منظر ژرف و بلند سبب شد امام همیشه چندین گام از همه معاصران خود جلوتر باشند و هیچ‌گاه در چنبره نگاه‌های فرمال یا نظریات نخ‌نما اسیر نشوند. شاید هر قدر شما انسان مجاهدی باشید، اما نتوانید جهان‌بینی صحیح و شناخت درست را در اختیار پیروان قرار دهید، خیلی زود دچار ورشکستگی شده و نظریات شما به رکود برود. وقتی امام مفهوم کوخ‌نشینی و کاخ‌نشینی یا بسیج جهانی مستضعفین یا اسلام ناب و اسلام آمریکایی را طرح می‌کردند، هیچ‌گاه مرز‌های جغرافیایی، این اندیشه زلال را محدود نمی‌کرد. به این جملات خیره شوید:

«امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان، در یک تشکیلات بزرگ اسلامی، رونق و زرق و برق کاخ‌های سفید و سرخ را از بین خواهند برد. امروز خمینی آغوش و سینه خویش را برای تیر‌های بلا و حوادث سخت و برابر همه توپ‌ها و موشک‌های دشمنان باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت برای درک شهادت، روزشماری می‌کند. جنگ، جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان، بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم».

این جملات در عین اینکه کاملا آرمان‌گرایانه است، ولی پر از مفاهیم ژرف است. هم توحیدی است، هم سلوکی را نشانه‌گذاری می‎کند، هم تشکیلاتی است و هم بدون مرز جغرافیایی و در واحد انسانی است. این نگاه امام را نه تن‌ها عارفی سالک، بلکه مجاهدی خستگی‌ناپذیر و مهم‌تر از آن ایدئولوگی جهان‌شناس و بالاتر از آن، راهبر و فرماندهی مشرف به نیاز‌ها و کمال انسانی معرفی می‌کند.

باز هم با شهد شیرین کلامش همراه شوید:
«این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صدا زنیم که‌ای خواب‌رفتگان!‌ای غفلت‌زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه‌های گرگ منزل گرفته‌اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست!... راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشکیل شده بود، کسی جرأت این همه جسارت و شرارت را با فرزندان رسول‌الله صلی‌الله علیه داشت؟»

امام، خمینی بودند و خمینی ماندند، اما افق جهانی‌شان به خمینی بودن‌شان اعتباری بخشید که تا دنیا دنیاست اسم و رسم خمینی در هر قیام و انقلابی که علیه ظلم برپا می‌شود، دیده می‌شود. ایشان روح‌الله بودند و روح زنده‌ای بخشیدند به حرکت‌ها و نهضت‌ها و قیام‌ها و انقلاب‌ها.

۴- فهم چندلایه (راهبردی)
امام، ذهنی چندلایه داشتند. هم در مسیر سلوک و عرفان نظری و عملی، درس‌آموخته و مربی شده بودند، هم در فلسفه به غایت‌المنت‌هایی دست یافته بودند؛ هم فقیهی متبحر بودند و پیشرو، هم ادیبی بودند کارآزموده و هم آشنای به موضوع تشکیلات و تعاملات و ترابطات. همه اینها، امام را در تلاقی بی‌نظیری در چند راهه حکمت و عرفان و فقه قرار می‌داد که با ذوق سرشار ادبی و شناخت حکمرانی جهانی معاصر همراه بود. آن مبنا و این معرفت، ایشان را به انسانی ذوابعاد و البته ذوفنون تبدیل کرده بود که در هر حادثه و واقعه‌ای، از گنجینه خرد و درایت خویش که برگرفته از سررشته‌های معرفت ناب توحیدی و فهم معادلات قدرت در دنیای معاصر بود، به تصمیم می‌رسیدند. این همانی بود که امام نام درست «تکلیف» بر آن نهادند و تکلیف‌گرایی را به معنای توجه به عمل و حرکت به سوی آن، با انگیزه انجام اوامر خدای متعال و کسب رضایت او پیگیری کردند. از این جهت تکلیف‌گرایی خود عمل خاصی نیست، بلکه روش خاصی در انجام عمل است؛ لذا امام در اتخاذ هر تصمیمی علاوه بر لحاظ شرایط بیرونی، به اقتضائات درونی هم ملتفت بودند و همه این سیر و شناخت را معطوف به رضایت حق تعالی و انجام تکلیف می‌دانستند؛ لذا زندگی امام، پر از تلاقی‌ها، تزاحم‌ها و تعارض‌ها بوده و برای رسیدن به فرمول درست، چاره‌ای نبوده مگر اینکه با یک نگاه جامع، مساله‌ها شناسایی شده، اولویت‌بندی شده، تجزیه و تحلیل شده، سناریو‌های مختلف حل و کشف شده و بدین طریق به دنبال بهترین گزینه ممکن بوده‌اند.

این ذهن چندلایه که قدرت حلاجی بالایی نسبت به موضوعات پیدا کرده است، ظرفیت و زمینه خوبی برای حرکت در مسیر بهبود، پیشرفت و تعالی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه این مزیت ممتاز، قابلیت دارد خود را در جایگاه راهبری یک حرکت پیش‌رونده نشان دهد.

شاید مهم‌ترین هنر امام این بود که در مبنا استوار می‌شد، اما نمی‌ماند و تا رسیدن به مسیر و سیر حرکت و نقشه راه، ادامه طریق می‌داد. از وحی و سیره با لحاظ حجیت‌های فقه و شرع، به حکم و تصمیم و فتوا می‌رسید.

در قضیه شکست اعتصاب در عصر ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، در برخورد با منافقین، در ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، در قبول قطعنامه ۵۹۸، در ایده راهپیمایی برائت از مشرکین، در برکناری آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری، در تأسیس نهاد‌های انقلابی و... همه و همه رشحاتی از پویایی، فکر چندلایه، اندیشه راهبردی با مبنای تکلیف‌گرایی شرعی و راهبری معاصر مدنی و جهانی به صورت برجسته دیده می‌شود. به حکم ارتداد سلمان رشدی توجه کنید:

بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‎‌رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان‌شاءالله. ضمنا اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد، ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

امام در جایگاه، ولی فقیه، امر و حکم‌شان برگرفته از کوثر جوشان فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده و ذره‌ای در افتای شرعی‌شان کوتاه نمی‌آمدند و اقتضائات مصنوعی و تزاحمات دنیای فعلی، حکم قطعی را مخدوش نمی‌کرد. اما در جایی که ظرفیت و منطقه‌الفراغی می‌دیدند که امکان مصلحت‌سنجی را مهیا می‌کرد، با اشراف فوق‌العاده بر تعاملات و تزاحمات، به تجویز حکم و رأی می‌پرداختند؛ لذا هیچ وقت نگاه چندلایه به موضوعات تعطیل نمی‌شد، بلکه به اقتضای شرایط و وجود زمینه و ظرفیت، تلاش می‌شد با لحاظ جنبه‌های مختلف، موضوع‌شناسی درستی انجام و حکم صوابی انتاج شود.

نتیجه
شخصیت امام خمینی، هم از حیث ساخت و تربیت و هم از حیث نگاه و پرداخت به معرفت‌های قدیم و جدید و هم از حیث تلاقی با الگو‌های شاخص انسانی- الهی دارای وجه تطوری و تحولی ممتازی است. با اینکه امام از استوانه‌های استوار اخلاقی، فقهی و فلسفی استفاده کردند، اما هیچ‌گاه از هیچ‌کدام به نفع هیچ کدام منصرف نشده، بلکه آن‌ها را از زاویه‌ای بالاتر، درگیر و در تعامل با هم می‌دیدند. شاید ریشه نگاه توحیدی و ولایی امام که در اندیشه‌پردازی نظریه ولایت فقیه خود را نشان داد، مهم‌ترین رکن تحول در اندیشه و سیره امام خمینی بوده است؛ اندیشه‌ای که پرواز آن منوط به عمل صحیح ۲ بال به صورت توأمان و همزمان است؛ یکی بال ولایت و دیگری بال فقه سرشار و پویای اهل‌بیت علیهم‌السلام.

منبع: پژوهشکده امام صادق علیه‌السلام

انتهای پیام/