تغییرات دما و همچنین تغییر در سلامتی و انتخاب شیوه زندگی، بعضی از شایع ترین علت های پای سرد است و تنظیم این عوامل معمولا به کاهش علائم کمک می کند. اگر باردار هستید، ممکن است درد در پاهایتان را حس کنید که شایع است. دنیای مدرن پر از موارد استرس زاست، اما بیشتر آنها بدن را در خطر فوری قرار نمیدهد؛ بنابراین پاسخ محافظتی ممکن است مضرتر باشد و دستان و پاهای شما را به طور مکرر سرد سازد. بعلاوه می تواند خطر لخته شدن خون را نیز کاهش دهد. برخی از بیماری های قلبی نیز می توانند باعث ایجاد پاهای سرد شوند، بنابراین فرد باید با پزشک خود در مورد هر گونه مشکلات قلبی موجود یا عوامل خطر صحبت کند. افرادی که ساعت های طولانی پشت میز می نشینند باید این حرکات را انجام بهترین متخصص ارتوپد دهد. مقداری روغن زیتون ، نارگیل یا کنجد را به مدت چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید. میتوانید مقداری فلفل قرمز را در یک لگن آب گرم ریخته و پا را در آن ماساژ بدهید.

در صورت نیاز می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. زمانیکه دلیل درد مشخص شد، درمان روی کنترل درد و نیز کنترل مشکل زمینهساز معطوف میشود تا از تظاهرات بالینی بیماری در آینده کم یا جلوگیری شود. شرکت تجهیزات پزشکی برجیس این افتخار را دارد که با ارائه این ابزار به کنترل درد بیماران در خانه کمک کند. آسیب عصبی دیابتی معمولا در افرادی رخ می دهد که برای بازه زمانی طولانی مدت سطح قند خون خود را کنترل نکرده اند. پشت پاشنه پا را در دیگری نگه دارید. از یک دست برای نگه داشتن بالای پا استفاده کنید. این استخوانهای بلند در جلوی پای شما مچ پا را به انگشتان پا متصل میکنند. بیماریهای مزمن مانند دیابت، سرطان و کمبود ویتامینها (مثل کمبود ویتامین12B که سبب کم خونی کشنده میشود) نیز ممکن است موجب درد عصبی شود که اغلب هر دو پا را درگیر میکند. نقرس درصورتیکه کریستالهای اسیداوریک درون مفاصل شروع به تهنشین شدن کنند، میتواند سبب التهاب مفاصل شود.

فشار به عصبها: ممکن است بر اثر شکلگیری بافت اضافی در جای زخم، بزرگ شدن رگهای خونی، عفونت، تشکیل تومور و یا بروز مشکلاتی مانند سندرم تونل کارپال (فشار به عصب در کانال کارپال در مچ دست) به عصبها فشار وارد شود. وجود سموم در بدن: نوعی سموم مواد شیمیایی وجود دارد، که به آن نوروپاتی میگویند، یعنی مواد شیمیایی در اثر نفوذ درون بدن به وجود میآیند و باعث آسیبهای عصبی شده بی حسی پا، ضعف و درد در ساق پا ایجاد میکنند. می تواند، علت نوروپاتی و بی حسی پا باشد. درد در پاها هنگام ورزش، بیحسی یا لمس شدن پاها و زخمهایی روی دست و پا از علائم بیماریهای شریانی هستند که، در کنار سردی دست و پا تجربه میشوند. این را فراموش نکنید که اگر دردهای کودکان به موقع درمان نشوند، با گذشت زمان منجر به مشکلات طولانیمدتی مانند آرتروز، ضعف عضلات، تغییر شکل مفاصل، اضطراب روانی و درد شدید میشوند.

کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه بگذارید و هر یک ساعت در طول شب این کار را تکرار کنید. این کار را هر شب قبل ار خوابیدن و یا در صورت لزوم یکبار دیگر در طول روز انجام دهید. با تکرار این کار خون جریان پیدا میکند و کف پا گرم میشود. تجمع بسیاری از مواد زائد در بدن افزایش پیدا میکند چراکه کلیهها در امر تصفیه خون ضعیف عمل میکنند. این امر باعث کاهش دمای بدن و بروز مشکلات دیگر میشود. همین امر می تواند گردش خون به پاها را کاهش دهد. پشت پاشنه پا را به طور مکرر فشار داده و رها کنید. با توجه به علت این مشکل، درد پا در هنگام خواب، نقاط مختلفی از پا را درگیر خواهد کرد. به عبارت دیگر سردی پا که بر اثر سیستم گردش خون ضعیف پیش می آید ممکن است با دیگر نشانه هایی که سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد همراه باشد.

گردش خون ضعیف می تواند علل مختلفی داشته باشد. مشکلات گردش خون که از استعمال سیگار به وجود میآید سردی پاها را به همراه دارد. تمرینات تقویتی و کششی: انجام تمرینات تقویتی و کششی مناسب میتواند عضلات و ماهیچه های پا را تقویت کرده و از کشیدگیها و آسیبهای دیگر جلوگیری کند. غیر از سوء مزاج ضعف بدن نیز میتوانند موجب احساس لرز یا سردی در بدن شود؛ در افرادی که دچار ضعف هستند استفاده افراطی از گرمیها توصیه نمیشود و بهتر است این افراد به رفع علت این مشکل بپردازند، استفاده کافی از غذاها و خوراکی های مقوی و تقویت بدن بهترین درمان در این افراد است، همچنین در این موارد بایستی فعالیتها و شرایطی که باعث اتلاف انرژی و توان فرد میشود و بدن را ضعیف میکند شناساییشده و متوقف شود. علاوه بر این، یوگا که بر رها کردن بدن، تقویت و کشش پاها تمرکز دارد، میتواند به آنها کمک کند تا متعادلتر و نرمتر شوند. گردش خون و توزیع حرارت در بدن افراد دچار غلظت خون معمولاً بهخوبی صورت نمیگیرد و ممکن است این افراد دچار علائمی متناقض مانند گرمی دستها و سردی پاها و یا احساس حرارت و کلافگی از درون و درعینحال سردی دستوپاها باشند.

این بیماری زمانی در بدن ظاهر میشود که میزان کافی گلبول قرمز سالم در خون برای رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن وجود ندارد. اگر دچار مشکل سردی پا هستید شاید باید به غده تیروئید خود توجه کنید، این غده که در گردن قرار دارد باعث ایجاد هورمون هایی می شود که تقریبا بر همه قسمت های بدن اثر می گذارند، این هورمون ها به تبدیل غذا و اکسیژن به انرژی هم کمک می کنند، در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید این غده هورمون کافی تولید نمی کند و این باعث حس سردی در پاها می شود. کمخونی زمانی اتفاق میافتد که سلولهای قرمز بهاندازه کافی در خون شما وجود ندارد تا اکسیژن موردنیاز بدن را حمل کند و این عارضه باعث خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس میشود. طبق گفته اطباء طب سنتی شایعترین علت احساس سردی در بدن، سوء مزاج سرد است و افرادی که مبتلابه سوء مزاج سرد هستند، میتوانند با استفاده صحیح از تدابیر گرمابخش مشکل خود را برطرف کنند. ضروری است افراد دچار سوء مزاج سرد بیتحرکی را کنار گذاشته و روزانه چند نوبت حتی کوتاه حرکات ورزشی انجام دهند؛ ورزش کردن عاملی بسیار مهم و مؤثر در گرمابخشی به بدن است و به برطرف شدن علت سردی بدن کمکی شایان میکند.

همانطور که گفته شد یک علت سردی بدن سوء مزاج سرد است و در پی این سرد بودن مزاج علاوه بر سردی بدن بیماریهای دیگری نیز به وجود میآیند. بیماری کلیوی با کمخونی نیز در ارتباط است که باعث میشود حتی در هوای گرم هم احساس سرما کنید. در زمان ابتلا به آنفولانزا ممکن است همراه با سردرد، درد عضلانی، سرفه و ضعف، دچار تب شدید و لرز هم شوید. یکی از اقدامات مؤثر برای رفع احساس لرز و سردی در بدن بهخصوص در روزهای سرد زمستان، فرودادن یک حبه کوچک سیر خام در میان صبحانه است. بهتر است محل خواب این افراد نزدیک رادیاتور یا بخاری باشد و بهخصوص سرشان در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرد. ماساژ دادن پا یک راه ساده و درمانی برای برگرداندن گرما میباشد و همچنین باعث تحریک و افزایش جریان خون در اندام های شما میشود. این موضوع اگرچه به نظر ساده می رسد اما بالا بردن و حرکت دادن یکی از ساده ترین راه ها برای گرم کردن بدن و کمک به جریان خون در پاهاست. در مفصل MTP مانند سایر مفاصل، انتهای استخوان ها توسط غضروف مفصلی پوشیده شده است .