زایمان در آب زایمانی است که در وان آب گرم انجام می شود. امروزه بسیاری از زنان زایمان طبیعی و در آب را ترجیح می دهند. یک نظریه پشت این نوع زایمان وجود دارد و آن این است که از آنجایی که جنین به مدت 9 ماه در کیسه آمنیوتیک است، زایمان در آب می تواند شرایط مشابهی را برای کاهش استرس بر روی مادر فراهم کند.

مزایای زایمان در آب چیست؟

برای مادر:

بسیار آرام و راحت

آب باعث افزایش انرژی مادر در مراحل پایانی زایمان می شود

آب وزن مادر را کاهش می دهد و به مادر اجازه می دهد آزادانه حرکت کند

قرار گرفتن مادر در معرض آب به افزایش انقباضات رحمی، بهبود جریان خون، کاهش درد مادر و تامین اکسیژن بیشتر برای نوزاد کمک می کند.

آب به کاهش فشار خون ناشی از استرس و اضطراب کمک می کند

به نظر می رسد که آب هورمون های استرس را کاهش می دهد که به نوبه خود اندورفین بیشتری در بدن مادر تولید می کند که به عنوان مسکن عمل می کند.

آب باعث کشش بیشتر سد می شود که خطر پارگی در این ناحیه را به حداقل می رساند.

برای یک دختر:

محیطی مشابه مایع آمنیوتیک را فراهم می کند

کاهش استرس و افزایش احساس امنیت برای جنین

در چه شرایطی زایمان در آب توصیه نمی شود؟

زایمان طبیعی یکی از گزینه های زایمان در آب برای زنانی است که حاملگی کم خطری دارند و این روش باید زمانی انجام شود که از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل شود. این روش تحویل در موارد زیر توصیه نمی شود:

وقتی مادر تبخال دارد. تبخال به راحتی از طریق آب منتقل می شود. در این صورت باید با پزشک مشورت کنید.

زمانی که جنین در وضعیت ترمز قرار دارد. بریچ تولد یک جنین با پاها و ساق پا است.

زمانی که خونریزی یا عفونت در دوران بارداری تشخیص داده شود.

در چند قلو زایی

زمانی که نوزاد دو هفته قبل از زمان مقرر به دنیا می آید.

اگر مکونیوم زیاد باشد (اولین شیردهی کودک). مقدار کمی مکونیوم طبیعی است. اما مادر باید از گلدان خارج شود زیرا می تواند بالای آب شناور شود. هنگامی که کودک در آب است، مواد باید شسته شود.

اگر مادر از پره اکلامپسی رنج می برد.

به طور کلی، زنانی که قصد زایمان در آب را دارند عبارتند از:

بارداری سالمی داشته باشید

هفته سی و هفت بارداری کامل شده است

داروهای قوی مصرف نکنید

آیا در دوران بارداری بودن در وان آب گرم خطرناک نیست؟

خطر بستگی به دما دارد. اگر دمای آب خیلی گرم باشد، کم آبی بدن می تواند برای مادر یا جنین خطرناک باشد. آنچه مهم است این است که بدن باید هیدراته شود. این روش زایمان برای جلوگیری از چنین عوارض و مشکلاتی طراحی شده است.

بعد از قرار گرفتن مادر در حمام آب چه اتفاقی می افتد؟

مادر به راحتی می تواند در موقعیت های مختلف در وان بنشیند و آزادانه به اطراف حرکت کند. همچنین می تواند در این نوع زایمان همسر را همراهی کند. مقداری آب و مایعات برای افزایش سطح انرژی و افزایش تعریق به مادر داده می شود.

در هنگام زایمان، مثانه به طور مرتب تخلیه می شود، بنابراین کودک فضای کافی در لگن خواهد داشت.

در طول زایمان، وضعیت مادر و جنین و علائم حیاتی مانند ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون به طور مرتب بررسی می شود تا از سلامت هر دو اطمینان حاصل شود. دمای آب باید 36 درجه سانتیگراد باشد. نکته اصلی این است که دمای آب خیلی بالا نباشد.

بسیاری از مادران نگران خطرات زایمان در آب هستند.

در پاسخ باید بگوییم خیر. رفلاکس نوزاد از تماس با هوا شروع می شود. دلیل کنترل دمای آب این است که دمای آب زایمان دقیقاً با دمای بدن برابر است و بنابراین نوزاد شروع به تنفس نمی کند. در هنگام تولد، اکسیژن مورد نیاز نوزاد از طریق بند ناف تامین می شود.

بلافاصله پس از خروج از بدن مادر، نوزاد را به سطح آب آورده و اولین پوست خود را به مادر می دهد.

زایمان در آب مسالمت آمیز است و نوزاد گریه نمی کند و به شدت حرکت نمی کند.

آیا زایمان در آب خطرناک است؟

در سال های اخیر طرفداران زیادی در آب زایمان کرده اند و مطالعات زیادی در مورد مشکلات احتمالی این روش زایمان انجام شده است. در واقع می توان گفت که این روش انتقال بسیار ایمن است و مادر و جنین را تهدید نمی کند.

زایمان در آب در مرحله اول زایمان می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. مرحله اول زایمان به شروع انقباضات رحم و گشاد شدن رحم اشاره دارد. زایمان در آب می تواند آرامش و آسایش زیادی را برای مادر به ارمغان بیاورد. البته راه رفتن در آب بسیار راحت تر از راه رفتن در رختخواب خواهد بود.

هنگامی که جنین به مرحله دوم می رسد، دهانه رحم به اندازه ای باز می شود و منبسط می شود تا نوزاد منقبض شود. زایمان در آب خطرناک نیست. این به این دلیل است که کودک تا زمانی که به جو نزدیک نشود نمی تواند نفس بکشد.

مشاهده ادامه:https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز