زبان بدن چیست؟ افسانه است یا واقعیت؟ آنچه در مورد زبان بدن گوینده رادیو شنیده ایم چقدر درست است؟ آیا وقتی کسی گوشش را می مالد یا دستی به پشتش می زند همیشه منظورشان یکسان است؟ واقعیت این است که اگرچه زبان بدن تا حد زیادی قابل یادگیری است، اما افسانه ها و دروغ های بیشماری در این زمینه وجود دارد که با اغراق های بی مورد منجر به سوء تفاهم های جدی توسط افراد غیر متخصص می شود. در این مقاله علاوه بر داستان گویی، با مثال ها و روش های علمی، به شما خواهیم گفت که زبان بدن چیست و چگونه و در مواقع ضروری می توانیم از آن به درستی استفاده کنیم!

زبان بدن چیست؟

شاید فکر کنید زبان اصلی شرکت یا گروه شما فارسی است اما در اشتباه هستید. رایج ترین زبان، زبانی نیست که شما صحبت می کنید.

اولین زبانی که باید یاد بگیریم زبان بدن است و باید بیشتر به آن توجه کنیم. پس چه چیزی باید در مورد زبان بدن بدانیم؟

زبان بدن به مجموعه ای از رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می شود که از طریق آن فرد قادر است پیامی را منتقل کند و بدون صحبت با دیگران ارتباط برقرار کند.

یادگیری مهارت های زبان بدن ما را در ارتباطات غیرکلامی که بخش بزرگی از ارتباطات ما است، موثرتر می کند و با استفاده بی نقص از این مهارت های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مکالمه خود بهتر بدرخشیم.

چرا یادگیری زبان بدن مهم است؟

چرا مطالعه زبان بدن مهم است؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که وقتی می خواهید با شخص جدیدی در یک مهمانی یا رویداد ملاقات کنید، اولین پیام ارسالی از طریق زبان بدن است؟

فرض کنید می خواهید با فردی صحبت کنید، ابتدا به زبان بدن، نحوه ایستادن و حالات چهره او توجه کنید تا ببینید عصبانی است یا خوشحال. سپس تصمیم بگیرید که چگونه ادامه دهید و ارتباط را شروع کنید، به عنوان مثال، اگر از حالت چهره فرد می توانید بفهمید که خوشحال است، می توانید مکالمه را برای شادتر کردن او حرکت دهید.

اما اگر از حالات صورت و زبان بدن او بتوانید متوجه شوید که او جدی و عصبانی است، احتمالاً کمی حساسیت بیشتری به استفاده از شوخ طبعی در گفتگو خواهید داشت و مکالمه را به شکل رسمی تری ادامه می دهید. البته نباید فراموش کرد که با یادگیری زبان بدن می توانیم در رفتار خود دقت بیشتری داشته باشیم.

ما گفته ایم که زبان بدن یکی از پیام های اصلی است که ارسال می کنیم. اگر به یک جلسه یا مهمانی می‌روید، اگر اصول اولیه زبان بدن را می‌دانید، قبل از اینکه هر مکالمه‌ای بین شما و افرادی که ملاقات می‌کنید، از جمله تیپ شخصیتی خود را بدانید. لباس، نحوه راه رفتن و حرکات بدن شما اطلاعاتی را درباره شما به دیگران منتقل می کند. اکنون که می دانید زبان بدن در مکالمه مهم و ضروری است، تقریباً می توانید مردم را وادار به دریافت پیام مورد نظر خود کنید.

نحوه نگاه، لمس و نگاه شما به افراد حاضر در جلسه می تواند بر نحوه برگزاری جلسه تأثیر بگذارد.

زبان بدن بخش مهمی از ارتباطات غیرکلامی در تعاملات روزانه ما است. زبان بدن زمینه زندگی ما است، از تعاملات ساده روزمره تا مذاکرات پیشرفته. زبان بدن بر نتایج ما تأثیر می گذارد.

با یادگیری زبان بدن می توانیم در روابط کاری و اجتماعی خود پیام های بهتری ارسال و دریافت کنیم. به عبارت دیگر، وقتی زبان بدن را یاد می گیریم، می توانیم کنترل بیشتری بر پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیام ها و رفتارهای دیگران را بهتر شناسایی کنیم. به عنوان مثال، ما می توانیم با یادگیری این اصول و قواعد در هنگام صحبت با تکنیک های زبان بدن، کلمات خود را تایید کنیم که تاثیرگذاری کلمه و نفوذ بیشتر آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا می خواهید روح او را استخراج کنید؟ با گوش دادن به صدای افراد، یک متخصص می تواند بداند که چه کاری می خواهند انجام دهند و می تواند با نگاه کردن به حرکات فرد، پیش بینی کند که به چه زبانی می خواهند صحبت کنند.

چگونه زبان بدن احساسات و افکار ما را آشکار می کند؟

حالت عاطفی ما از طریق زبان بدن ما منعکس می شود. هر حرکتی کلید گرانبهایی برای درک احساسات هر فرد است. بگذارید برای توضیح یک مثال به شما بگویم:

مرد چاقی که نگران اضافه وزن خود است بیشتر وقت خود را صرف کشیدن باسن پشت سر خود می کند و زنی که نگران چربی اضافی روی ران خود است مدام پیراهن خود را صاف می کند.

یک فرد ترسو یا تدافعی ممکن است با دست های جمع شده یا پاهای روی هم یا هر دو بنشیند.

کلید خواندن زبان بدن این است که بتوانید با گوش دادن به صحبت های دیگران و توجه به زمینه گفتار آنها، وضعیت عاطفی دیگران را درک کنید. این به ما کمک می کند حقیقت را از دروغ تشخیص دهیم!

اما زبان بدن پیچیده تر از دانستن چند چیز برای تأیید رفتار طرف مقابل است. درک زبان بدن معمولاً مستلزم بررسی حرکات و رفتارهای متعدد به طور همزمان برای شناسایی صحیح زبان بدن است.

اگر کلمه دیگری را در یک جمله قرار دهید، می توانید معنی آن را کاملا درک کنید. مجموعه حرکات و ژست های شما در قالب یک جمله قرار می گیرد و نگرش واقعی یک فرد را نشان می دهد. مجموعه ای از زبان بدن، مانند یک جمله، باید حداقل شامل سه کلمه باشد تا معنای هر کلمه را به طور دقیق بیان کند. یک فرد شهودی کسی است که بتواند عبارات زبان بدن را بخواند و با رفتار یک فرد مطابقت داشته باشد.

قانون شماره دو: شما به دنبال هماهنگی هستید

تحقیقات نشان می‌دهد که نشانه‌های غیرکلامی تقریباً پنج برابر بیشتر از نشانه‌های کلامی مؤثر است، مثلاً اگر سیاستمداری را ببینید که سخنرانی می‌کند و می‌گوید با آغوش باز و دست‌های بسته از دیدگاه‌های جوانان استقبال می‌کند. سینه و چانه پایین. آیا حرف های او را باور می کنید؟

حالا اگر بخواهد با کوبیدن روی میز شما را متقاعد کند که آدم خوبی است، چه؟ فروید یک بار گفت: یکی از مشتریانش هنگام بازی با حلقه ازدواجش با برداشتن و وارد کردن انگشت خود از ازدواج خود ابراز رضایت کرد. فروید متوجه شد که دروغ می گوید و در واقع مشکلی در زندگی خود دارد.

قانون سوم: حرکات فرد را در زمینه ای که در آن رخ می دهد بخوانید

همه حرکات باید در زمینه ای که در آن رخ می دهند تفسیر شوند. برای مثال، اگر فردی در یک روز سرد و برفی دست‌هایش را روی سینه‌اش نگه دارد و پاهایش را محکم روی هم گذاشته و چانه‌اش را پایین بیاورد، احتمالاً به این معنی است که او سرد است، نه واکنش منفی. اما اگر همان فرد با همان نگرش روبروی شما سر میز معاملات نشسته باشد، به وضوح می توانید درک کنید که رفتار او به این معنی است که او نگرش منفی به پیشنهاد شما دارد.

نکات کلیدی هنگام استفاده از زبان بدن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یکی از دوستانتان اخیراً کتابی خوانده یا در یک دوره آموزشی در مورد زبان بدن شرکت کرده است و بلافاصله شروع به تجزیه و تحلیل زبان بدن افراد می کند که فردی که در حالت ایستاده از سینه عبور می کند، "محافظت" شده و در وضعیت دفاعی قرار دارد. .

یکی از معروف ترین اشتباهات در تفسیر زبان بدن انسان در زمینه حرکات دست و سینه است. این فرد ممکن است دستان خود را روی سینه خود بگیرد تا در محیط سرد گرم بماند یا به نشانه احترام روی سینه بایستد.

مهم ترین نکته ای که در دوره آنلاین زبان بدن زهرا شیراحمدی یاد گرفت این است که نشانه ها به خودی خود معنی ندارند و نمی توان آنها را به تنهایی قضاوت کرد و همه اینها باید در گفتار اتفاق بیفتد. افرادی که در کلاس های سخنرانی شرکت می کنند، اغلب به جای تمرین فنون گفتار و بیان و ارتقای مهارت های خود در این زمینه، از دیگران انتقاد می کنند.

احتمالاً از مردم شنیده اید یا جایی خوانده اید که نحوه قرارگیری خود، زبان بدن و حرکات دست ما هنگام صحبت کردن، همه نقش مهمی در شکل دهی و تأثیرگذاری بر ارتباطات ما، به ویژه ارتباطات کلامی دارند.